- luni, 30 iunie 2008

''Palatul luminii''

Cand citesc, aproape ca pierd notiunea timpului. Si asta, acum, e bine. Am terminat ieri dimineata Ragtime si mi-a ''picat in mana'' un roman de Paul Auster-''Palatul luminii'' ( ed. Humanitas ) .Citisem cu vreo 2 ani in urma ''Cartea iluziilor'' de el , si desi inceputul nu parea promitator, cartea a fost o supriza placuta, pana la urma. De data asta, e captivant de la inceput.

Imaginea individului care alunecă imperceptibil din zona burgheză onborabilă, la marginea societăţii,un orfan,un unchi care moare,dupa ce a sustinut toata viata ca ''viata e o poveste pe care o scrii chiar tu'' ,un costum invechit, un clarinet, singura legatura dintre trecut si prezent, New York-ul misunand de oameni-roboti, dezumanizati de societatea capitalista (''nimic pe lume nu mai poate ului un american''-Jules Verne) , studentia petrecuta intr-o garsoniera din a carui geam se vedea ''o faramitura din Broadway'' si un local pe care scria cu litere luminoase ''Palatul lunii'' , primul pas pe luna, vazut de personaj in timp ce isi lua micul dejun intr-un loc insalubru, pe vremea cand locuia in Central Park, apogeul mizeriei sale, refuzul lui de a tine pasul cu lumea, un vechi prieten(singurul defapt) din facultate, revazut dupa multi ani, o cunostiinta intamplatoare care ii va salva viata, mansarda din Chinatown, locul de munca aparent intamplator, necrologul batranului ursus si orb , povestile western-fictiune sau realitate,tatal regasit,coincidente,povesti care se repeta,totul impletit cu istoria, povesti despre orgoliile din jurul inventarii electricitatii, primul pas pe luna, razboiul din vietnam, framantarile din America latina etc.etc si un final in care realizeaza ca defapt toate se leaga prin fire invizibile, fiecare pas gresit, fiecare om intalnit avand un loc perfect in puzzle-ul vietii lui ...

Imi place foarte mult cum scrie si cum reuseste sa te scoata din lumea ta,din timpul si gandurile tale,si te transpune in lumea imaginata de el. Si imi place mai ales ca pomeneste si de anul 1982



.....

ascult acum asta si mi-am amintit si de piesa Monochrome pe care am ascultat-o muuuult mult mult intr-o vreme :) O stiam de la Radio Alternativ ..
iui,imediat e 10 ,neatza :D

Niciun comentariu: