- luni, 10 august 2009

Ulpia Traiana Sarmisegetusa



La 17 km de localitatea Hateg, (la o distanţă de 40 de km de Sarmisegetusa Regia) capitala Daciei romane, resedinta a celor mai importante institutii si a inaltilor functionari imperiali. Orasul a fost intemeiat in 107 d. Hr.. din porunca imparatului Traian, denumirea completa fiind de Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmisegetusa. Asezarea se dezvolta pana in 271 d. Hr. cand autoritatile romane se retrag din Dacia. Astazi se pot vizita urmele Forului Coloniei, amfiteatrul (locul unde se desfasoara serbarile, luptele gladiatorilor) ,necropola antica, Templul zeiţei Nemesis, Templul lui Liber Pater, Templul zeilor Domnus şi Domna, Sanctuarul Zeilor Aescuapius şi Hygya, Templu Mare, Templul zeului Silvanus , Horreum, Praetorum procuratoris (sediul procuratorului financiar al Daciei Apulensis), Forul lui Traian (forum vetus) , Forum novum, Capitoliul, Insulele de locuinte de la vest de cele două foruri , Necropola estică.




Una din cele două trezorerii (Aerarium) ce se găseau sub Curia (sediul ordo decurionum) din basilica Forului lui Traian. două foruri , Necropola estică.










































Sarmisegetusa e un loc incredibil, plin de energii, o fereastra deschisa catre trecut, si in clipele in care am fost acolo, in ciuda faptului ca nu mai sunt decat ruine, ca in jur e plin de cladiri si marturii ale lumii actuale, m-am simtit ca intr-o calatorie in timp. Este o senzatie incredibila, fiecare piatra prinde viata, la fel si muntii din jur, fiecare pas pe care l-am facut acolo a fost un pas in trecut, nu in 2009. Am gasit cateva poze din aprilie 2008, de la o reprezentatie care a avut loc la Sarmisegetusa. Le puteti vedea aici.
Nu mi-a venit sa cred ca exista asemenea marturii ale trecutului, atat de aproape de noi. Calatoria in timp exista!



Link: Terra Dacica Aeterna ( Asociaţia Terra Dacica Aeterna a fost înfiinţată în 01 06 2007 la Cluj-Napoca. Asociaţia Terra Dacica Aeterna este o premieră în spaţiul românesc, în ceea ce priveşte recrearea cât mai fidelă a unor fragmente din viaţa cotidiană, civilă şi militară a civilizaţiilor dacică şi romană.)

5 comentarii:

salmi spunea...

Superb, eu inca nu am ajuns acolo, dar nu e tarziu...dorinta exista. Iti recomand inca un loc unde am fost de cateva ori, e la fel de incarcat de istorie romana, Porolissum in jud. Salaj.

veres florian spunea...

fain.
sper sa ajung si eu acolo.
am vizitat piciorul de pod( a lui apolodor din damasc) de la severi. am simtit ca o legatura puternica se materializeaza intre mine si cei ce au locuit sau trait intre zidurile alea, sau au pasit pe podul care, in mintea mea, capata consistenta. aproape de noi sunt si cuptoarele de la mediesul aurit. acum am auzit ca pe langa cele vechi existente au mai gasit o gramada in zona.

Ninulescu spunea...

eu am fost la Sarmisegetusa de 2 ori, odata erau pe acolo vacile satului pasteau printre ruine, si a doua oara a fost o ploaie incit nu am reusit sa ma dau jos din masina :(

salmi spunea...

Ah si am uitat...daca ajungi vreodata la mare si ai timp, mergi la Histria. E un alt loc incarcat de istorie, impresionant!

dyanna spunea...

Chiar e frumos pe acolo,si pozele sant superbe.