- sâmbătă, 19 decembrie 2009

Edit Piaf


Edit Piaf ar fi implinit azi 94 de ani.
S-a nascut in 1915, si a trait 48 de ani.
Numele său adevărat era Édith Giovanna Gassion. Şi-a luat pseudonimul "Piaf" (în argot-ul parizian = vrabie) cu ocazia debutului, în anul 1935.

De origine modestă, fiică a cântăreţei ambulante, Line Marsa, şi a acrobatului de circ Louis Gassion, a avut o copilărie grea, fiind crescută de bunica ei, patroană a unui bordel din Normandie, iar mai târziu, într-un cartier de la periferiaParisului. După sfârşitul primului război mondial, tatăl său este angajat de un circ ambulant şi o ia cu el pe Édith, cu care împarte rulota ce-i servea de locuinţă. Pentru a-şi ajuta tatăl, începe să cânte la colţuri de stradă, câştigând astfel câţiva bani.

La vârsta de 17 ani, rămâne însărcinată în urma unei legături cu un anume Louis Dupont. Fiica sa, Marcelle, va muri de meningită în anul 1935. Părăsită de "P'tit Louis", Édith - în vârstă de 20 de ani - decade tot mai mult, frecventează straturile cele mai de jos ale societăţii pariziene, lumea vagabonzilor, proxeneţilor, a traficanţilor de droguri, a prostituţiei. Continuă să cânte pe străzile Parisului, pentru a-şi asigura o existenţă de mizerie.Într-o seară a anului 1935 il cunoaşte pe Louis Leplée, proprietarul cabaretului "Le Gerny's" de pe "Champs-Élysées", care o invită să cânte în localul său câteva melodii.

Această apariţie în public pe scena unui local marchează debutul carierei sale artistice. Lui Leplée i se datorează şi denumirea de "môme Piaf", datorită staturii ei scunde. La "Le Gerny's", Édith înregistrează primele sale succese. Asa s-a nascut legenda ei.

Amintirea unor oameni reuseste sa se mentina vie si cu mult timp dupa moartea lor, datorita talentului care razbate printre nenorocirile vietii lor, iesind la lumina. Unii se nasc talentati si nu sunt descoperiti niciodata, altii devin legende, altii se nasc si mor fara a lasa nimic in urma.

O viata deloc linisita si deloc lipsita de griji, curmata inainte de vreme, dar lasand in urma un ecou care nu s-a stins nici dupa atatia ani.



5 comentarii:

Monica Olteanu spunea...

Semstrul acesta am avut la un seminar de prezentat o lucrare ce consta in deficiente fizice sau tuburari de personalitate ale unor personalitati. Pe aceste personalitati le alegeam fiecare student in parte.
Eu am facut despre Stevie Wonder...pe care-l ador!

Imi place si Edith Piaf, dar nu
stiam mare lucru despre ea, doar o ascultam cantand.
Am fost surprinsa cand una dintre colegele mele si-a prezentat lucrearea pe Edith Piaf. Nu foarte muti colegi stiau despre ea. Eu eram mandra ca o ascultam de vreo 5 ani.
Dar cand am aflat ce viata a avut...am ramas socata...

Dar....Exista un DAR mereu...cred ca totul in viata tine de alegeri...

Canta frumos in ciuda vietii tumultoase pe care a avut-o!:(

Geocer spunea...

Intotdeauna ascult cu placere melodiile lui Edith Piaf. La fel cum ma fascineaza si Dalida care a avut o viata la fel de agitata. Nu se nasc prea des astfel de artisti.

vorbele spunea...

Eu am vazut recent filmul despre viata ei...am plans...e atat de trista. Dar vocea si forta ei, au spus multe. Si inca mai spun...ma bucur ca ai scris despre ea, merita!

Tivadar Emanuel spunea...

Faceam candva karaoke pe piesele ei - mai ales pe 'La vie en rose!' :-)

Off-topic: faci parasutism?

iulia spunea...

Da:)