- miercuri, 29 septembrie 2010

Ciobanas cu 300 de oi...

Dimineata de dimineata, puhoaie de copii se duc spre scoala. Partea buna e ca daca nu ar fi scoala obligatorie, tot puhoiul de copii ar bantui pe strazi si ar fi harmalaie destul de mare. Dar daca tot e manata turma la scoala, e mare pacat ca acel timp nu se foloseste productiv, si copii nu invata prea multe lucruri utile de care sa aiba nevoie in viata.

http://blog.lib.umn.edu/carls064/freealonzo/apples.jpg

Am terminat liceul cu 5 ani in urma si avand in vedere ca la noi totul se schimba de la un an la altul, nu mai stiu ce se face acum in scoli, daca notele se dau tot pe baza de invatat pe de rost comentarii ale unor romane pe care elevii nu le citesc niciodata, preferand o sesiune de chat pe messenger, sau pe memorat formule fara sa trebuiasca sa iti pui problema care e rolul lor in lume, dar optimismul meu nu e atat de infloritor incat sa cred ca lucrurile s-au schimbat in bine.
Inafara de profesorul de matematica de la facultate, nici un alt profesor de matematica nu a putut raspunde la intrebarea ''La ce imi va folosi asta in viata?''.
Asa ca, in primul rand, cred ca profesorii ar trebui sa fie pregatiti cu un raspuns convingator astfel incat sa ii faca pe elevi sa invete de placere, din curiozitate si din dorinta de a sti, nu doar cu ajutorul pedepsei notelor mici si a repetentelor. Si copii ar trebui invatati sa respecte profesorii.
In al doilea rand, dar la fel de important, ar trebui sa existe materii practice, de genul ''cum sa nu arunc gunoi pe strada'', ''cum sa ma mentin sanatos'', ''importanta familiei'', ''cum sa nu arunc pui de caine/pisica/elefant pe strada'', ''de ce e bine sa fiu cumpatat'', ''cum sa ma comport ca un om civilizat'', ''de ce e important sa trec strada DOAR pe trecerea de pietoni'', ''de ce e mai bine sa beau apa decat suc'', ''de ce e bine sa nu imi incep viata sexuala la 16 ani'' etc.
Nu toata lumea trebuie sa stie geometrie descriptiva, dar toata lumea ar trebui sa stie cel putin lucrurile enumerate mai sus. Si daca tot stau copii aia atatea ore si atatia ani din viata la scoala, de ce nu sunt invatati si lucrurile astea?

Eu in 12 ani de scoala am invatat sa scriu, sa citesc, am invatat limba engleza si germana, geografie si istorie (desi am invatat mai multa geografie si istorie in timpul liber decat la scoala), am invatat in anii mici traforaj si lucru manual, si in perioada in care profesoara de biologie a insistat sa particip la ''Sanitarii priceputi'', am invatat ca atunci cand curge sange sau cineva urla, e bine sa suni la salvare, si sa le zici sa vina repede. Si in clasa a 8-a, dupa examenul de capacitate am invatat ca daca nu ai pile, e cam greu sa iei nota mare, si chiar daca ti se face o nedreptate, nu o va ''indrepta'' nimeni, pentru ca notele mari costa bani. Noroc ca am mai invatat, dar pe cont propriu, ca notele nu conteaza si nu reflecta cunostiintele.
Si cam atat. Altceva constructiv nu imi vine in minte. Defapt am mai invatat de la o profesoara de biologie din liceu ca pentru a avea unghii frumoase trebuie sa le tii in ulei, dar nu mai tin minte cate minute pe saptamana.
Am invatat in 4 ani de facultate cam de doua ori mai multe lucruri utile decat in 12 ani de scoala. Sau de trei ori.

Niciun comentariu: