- miercuri, 18 noiembrie 2015

Black Friday și insule pustii

În lumea în care copiii sunt educați să se integreze cât mai frumos în turma de imbecili din care e construită societatea de consum, aceștia învață mai repede cuvintele like și shopping decât mama și tata
Ca să exiști, trebuie să cumperi. Nu să faci lucruri, nu să înveți, nu să ajuți, ci doar să ai.  În procesul acesta de acumulare de bunuri și de like-uri, toți ceilalți sunt doar pe post de ustensile, așa cum e grebla pentru grădinar și cuiele pentru tâmplar.
Atitudinea asta plină de orgoliu se ia la pachet în expedițiile de acumulare de bunuri, fie că e vorba de cumparaturi direct din magazin sau cumpărături online. 
Eu - clientul - vreau să cumpăr de la tine - vânzător - o chestie. Eu îți dau bani, tu îmi dai chestia pe care o vreau eu. Pentru că eu iți dau ție bani, tu ești sluga mea. Nu am nevoie doar de chestia pe care o cumpăr, îmi trebuie și sufletul tău pe care îl voi folosi ca preș pentru picioarele mele murdare. 
Veți spune că mai e mult de lucru la servicii clienți astfel încât clienții să aibă parte de o experiență minunată la cumpărături. Așa e, dar sunt oameni și cei care vând și cei care cumpără, și mai e mult de lucru de ambele părți. 
Procesul de vânzare cumpărare ar trebui să fie simplu. Asta dacă nu s-ar fi dezvoltat în timp specia de animal care umblă în două picioare și este expert în vanătoarea de beneficii nemeritate, reduceri, profit din neatenția altora și făcut de scandal dacă procesele de achiziție nu se desfasoară conform orgoliului personal. 
Una dintre nevoile principale ale omului este să se simtă important. Și omul de obicei, în viața lui banala și de rutină nu își primește doza de importanță pe care o visează. Genul care toată săptămâna visează la weekend și tot anul la concediu si toata viata la pensie. Și merge făptura asta într-o zi la cumparaturi și îl vede pe vânzător și i se aprinde beculețul. Îi dau la ăsta bani, păi să facă bine să mă trateze ca pe un zeu, să simt și eu o dată în viața asta că lumea se învârte în jurul meu și dacă nu aș da acum amărâții ăștia de bani pe amărâtul ăla de lucru atunci s-ar prăbuși cerul pe capul lumii. Și nu uitați să îmi dați și reducere, și reducere la reducere...
Da, știu că așa funcționează lumea. Se fac schimburi de servicii și de bunuri și de timp și de amabilități și de șmecherii și oamenii sunt răutăcioși și în mare parte ignoranți și cel mai puternic supraviețuiește și trebuie să acceptăm că ăsta e mersul lumii. 
Dar, și este un dar foarte interesant aici - frecușul ăsta cu oamenii este și respingător și interesant în același timp. Dacă lucrezi în vânzări, procesul de învățare nu se termină niciodată. Tot timpul este ceva interesant de învățat și despre oameni și despre tine. E aproape addictive.
Eu oscilez în fiecare zi între a fugi în lume - asta poate și pentru că eu am tendința de a fugi și de ce vreau și de ce nu vreau - și de a mai mai sta o oră în plus să văd ce mai învăț azi.
Contactul cu oamenii este fascinant, nu găsesc alt cuvânt. Dacă reușești să vezi în spatele fiecărei reacții - fie personale, fie a altora - motivele care stau la baza reacției respective - cred că descoperi cheia pentru o viață interesantă.
Nu ne putem izola pe o insulă pustie pentru că omul e animal social, iar viața nu e făcută pentru a sta singur și fericit că nu te fute nimeni la cap.
Vă doresc sărbători fericite cu ocazia Black Friday și multă răbdare indiferent de care parte a baricadei sunteți: vânzător sau client. Oameni suntem cu toții și idioți și oameni buni sunt de ambele părți.

Niciun comentariu: